Zeige alle

Steinbeck, Hendrik; Staubitz, Thomas; Meinel, Christoph

Proctoring und digitale Prüfungen – Durchführungsbeispiele und Gestaltungselemente für die digitale Lehre Inproceedings

In: Kienle, Andrea; Harrer, Andreas; Haake, Jörg; Lingnau, Andreas (Hrsg.): DELFI 2021 – Die 19. Fachtagung Bildungstechnologien, S. 253–264, Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn, 2021, ISBN: 978-3-88579-710-4.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, digitale Prüfungen, Klausuren, online Aufsicht, Proctoring

Venable, Melissa

Gender Differences in Online Learning: Insights from recent graduates Artikel

In: eLearn, 2021 (6), 2021, ISSN: 1535-394X.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Diversity, Gender, online learning, online studying

Toth, Christian

Lernkulturen und Persönlichkeit: Warum MOOCs doch nicht die Bildungsungleichheit auflösen konnten Artikel

In: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 42 (Optimierung), S. 134–151, 2021, ISBN: 1424-3636.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, massive open online course (MOOC), Optimierung

Berghoff, Sonja; Horstmann, Nina; Hüsch, Marc; Müller, Kathrin

Studium und Lehre in Zeiten der Corona-Pandemie – Die Sicht von Studierenden und Lehrenden Forschungsbericht

CHE: Centrum für Hochschulentwicklung CHE-Impulse, (3), 2021, ISBN: 978-3-947793-50-1.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Corona, Hochschule, Hochschullehre

Reinmann, Gabi

Hybride Lehre – Ein Begriff und seine Zukunft für Forschung und Praxis Artikel

In: Impact Free: Journal für freie Bildungswissenschaftler, 35 , 2021.

Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Begriffsfindung, Blended Learning, Corona, hybride Lehre

Ladurner, Christoph; Ortner, Christian; Lach, Karin; Ebner, Martin; Haas, Maria; Ebner, Markus; Ganguly, Raman; Schön, Sandra

Entwicklung und Implementierung eines Plug-Ins und von APIs für offene Bildungsressourcen (OER) Inproceedings

In: Reussner, Ralf H.; Koziolek, Anne; Heinrich, Robert (Hrsg.): INFORMATIK 2020, S. 453–465, Gesellschaft für Informatik Bonn, 2021, ISBN: 978-3-88579-701-2.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Hochschule, Lernmanagementsystem, LOM, Metadaten, open educational resources, Plug-In, Qualifizierung, Referatorium, Repositorium, Schnittstelle, Zertifizierung

Müller, Claude; Rapp, Christian; Erlemann, Jennifer; Ott, Jakob; Reichmuth, Andrea; Steingruber, Daniel

myScripting – Entwicklung eines digitalen Educational-Design-Assistenten Konferenzbericht

Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2020, Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft Waxmann, 77 , 2020, ISBN: 978-3-8309-9244-8.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Didaktische Pattern, Didaktisches Design, myScripting, Planung, Tool

Schmölz, Alexander; Geppert, Corinna; Barberi, Alessandro

Digitale Kluft: Teilhabebarrieren für Studierende durch universitäres home learning? Artikel

In: Medienimpulse, 58 (2), S. 26, 2020, ISSN: 2307-3187.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Corona, Digitale Kluft, Digitale Medien, distance learning

Krüger, Nicolai; Stibe, Agnis; Teuteberg, Frank

The Black Mirror: What Your Mobile Phone Number Reveals About You. Konferenzbericht

Springer, Cham, 389 , 2020, ISBN: 978-3-030-53337-3.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Information privacy, Mobile Device Management, Mobile phone privacy, Privacy, Privacy scoring model, Social media privacy

Frick, Claudia; Kaier, Christian

Publikationskosten für Zeitschriftenartikel abseits von Open-Access-Publikationsfonds – Lost in Transformation? Artikel

In: O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal, 7 (2), S. 1–15, 2020, ISSN: 2363-9814.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Buchhaltung, Controlling, Monitoring, open access, Publikationsgebühren, Publikationskosten

Aufenanger, Stefan; Bastian, Jasmin

Handschriftliche versus digitale Mitschriften in akademischen Vorlesungen Artikel

In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 15 (1), S. 103–125, 2020, ISBN: 2219-6994.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Computer, Handschrift, Hochschule, Mitschrift, Vorlesung

Aikina, Tatiana Yurievna; Bolsunovskaya, Liudmila Mikhailovna

Moodle-Based Learning: Motivating and Demotivating Factors Artikel

In: International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15 (02), S. 239–248, 2020, ISSN: 1863-0383.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, collaborative learning, e-learning, English language learning, innovative approach, Moodle

Bellinger, Franziska; Bolten, Ricarda; Grünberger, Nina; Ruge, Wolfgang B.

Nach wie vor glücklich trotz Prekariat? Eine Umfragen-Neuauflage zur Lage von Qualifikandinnen und Qualifikanden in der Medienpädagogik Artikel

In: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 2019 (Occasional Papers), S. 174–192, 2019, ISSN: 1424-3636.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Germany, higher education, phd

Cromley, Jennifer G.; Du, Yang; Dane, Aygul Parpucu

Drawing-to-Learn: Does Meta-Analysis Show Differences Between Technology-Based Drawing and Paper-and-Pencil Drawing? Artikel

In: Journal of Science Education and Technology, 29 , S. 216–229, 2019.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, drawing to learn, mental models, STEM, strategies, visual representation

Maciejewski, Wes

Let Your Students Cheat on Exams Artikel

In: PRIMUS, S. 1–13, 2019.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, differential equations education, digital resources, summative assessment, technology, undergraduate mathematics

Birkner, Achim; Fromme, Johannes

MOOCs als offene Bildungsformate? Überlegungen zur Beschreibung und Analyse der Offenheit von Massive Open Online Courses Buchkapitel

In: Dörner, Olaf (Hrsg.): Wissenschaftliche Weiterbildung als Problem der Öffnung von Hochschulen für nichttraditionelle Studierende, S. 209–227, Barbara Budrich, Opladen, Berlin, Toronto, 2019, ISBN: 978-3-8474-2227-3.

Links | BibTeX | Schlagwörter: A, massive open online courses (MOOCs), open education

Hobert, Sebastian

How Are You, Chatbot? Evaluating Chatbots in Educational Settings – Results of a Literature Review Inproceedings

In: Pinkwart, Niels; Konert, Johannes (Hrsg.): DELFI 2019, S. 259–270, Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn, 2019, ISBN: 978-3-88579-691-6.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, chatbots, evaluation, pedagogical conversational agents, technology-enhanced learning

Schaefer, Michael; Denke, Claudia; Harke, Rebecca; Olk, Nina; Erkovan, Merve; Enge, Sören

Open-label placebos reduce test anxiety and improve self-management skills: A randomized-controlled trial Artikel

In: Nature Scientific Reports, 9 (13317), 2019, ISSN: 2045-2322.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, open label placebo, placebo effect, test anxiety

Hilton, John

Open educational resources, student efficacy, and user perceptions: a synthesis of research published between 2015 and 2018 Artikel

In: Educational Technology Research and Development, 2019, ISSN: 1556-6501.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Computers in education, Financing education, O, OER, open educational resources

Wikipedianer,

Ada Lovelace Online

2019, besucht am: 27.06.2019.

Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Ada Lovelace

Wachtler, Josef; Scherz, Marco; Ebner, Martin

Automatic Authentication of Students at an Interactive Learning-Video Platform Inproceedings

In: Braak, Johan Van; Brown, Mark; Cantoni, Lorenzo; Castro, Manuel; Christensen, Rhonda; Davidson-Shivers, Gayle V.; DePryck, Koen; Ebner, Martin; Fominykh, Mikhail; Fulford, Catherine; Hatzipanagos, Stylianos; Gerald Knezek, Karel Kreijns; Marks, Gary; Sointu, Erkko; Sorensen, Elsebeth Korsgaard; Viteli, Jarmo; Voogt, Joke; Weber, Peter; Weippl, Edgar; Zawacki-Richter, Olaf; Bastiaens, Theo (Hrsg.): Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2019, S. 715–728, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Amsterdam, Netherlands, 2019.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, authentication, video

Leitner, Philipp; Ebner, Martin

Experiences with a MOOC-platform – Who are our learners and what do they think about MOOCs? Inproceedings

In: Proceedings of Work in Progress Papers of the Research, Experience and Business Tracks at EMOOCs 2019, 2019, ISSN: 1613-0073.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, iMooX, massive open online courses (MOOCs), online survey, quantitative assessment

Neuböck, Kristina; Kopp, Michael; Ebner, Martin

What do we know about typical MOOC participants? First insights from the field Inproceedings

In: Proceedings of eMOOCs 2015 conference, S. 183–190, Mons, 2019.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, iMooX, massive open online courses (MOOCs), online survey, quantitative assessment

Lemke, Steffen; Mehrazar, Maryam; Mazarakis, Athanasios; Peters, Isabella

“When You Use Social Media You Are Not Working”: Barriers for the Use of Metrics in Social Sciences Artikel

In: Frontiers in Research Metrics and Analytics, 3 , S. 39, 2019, ISSN: 2504–0537.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, altmetrics, bibliometrics, concerns, interviews, online survey, research assessment, social media usage

Klexikonianer,

Ada Lovelace Online

2018, besucht am: 27.06.2019.

Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Ada Lovelace

Wikipedianer,

Nikolaus Kopernikus Online

Wikipedia 2018, besucht am: 16.02.2019.

Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Astronomie, Nikolaus Kopernikus

Klexikonianer,

Nikolaus Kopernikus Online

2018, besucht am: 16.02.2019.

Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Astronomie, Nikolaus Kopernikus

Wolters, Christian; Flegel, Nadine; Herczeg, Michael

Entwicklung einer effizienten Integrationslösung zur Bereitstellung von Vorlesungsfolien in hochschulischer Präsenzlehre Konferenzbericht

Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn, 2018, ISBN: 978-3-88579-678-7.

Abstract | BibTeX | Schlagwörter: A, GOMS-Analyse, LTI, Moodle, Präsenzlehre, Usability

Hessler, Michael; Pöpping, Daniel M; Hollstein, Hanna; Ohlenburg, Hendrik; Arnemann, Philip H; Massoth, Christina; Seidel, Laura M; Zarbock, Alexander; Wenk, Manuel

Availability of cookies during an academic course session affects evaluation of teaching Artikel

In: Medical Education, 52 (10), S. 1064–1072, 2018, ISSN: 1365-2923.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, cookies, evaluation, influence, teaching

MacLeod, Sydney; Reynolds, Michael G.; Lehmann, Hugo

The mitigating effect of repeated memory reactivations on forgetting Artikel

In: npj Science of Learning, 9 (3), 2018, ISSN: 2056-7936.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, memory, psychology, recall, remember, repetition

Khalil, Mohammad; Wong, Jacqueline; de Koning, Björn; Ebner, Martin; Paas, Fred

Gamification in MOOCs: A Review of the State of the Art (Draft) Inproceedings

In: Proceedings of the 2018 IEEE Global Engineering Education Conference, S. 1635–1644, Santa Cruz, Tenerife, Canary Islands, Spains, 2018.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, gamification, literature review, massive open online courses (MOOCs)

Friedrichs-Liesenkötter, Henrike; Karsch, Philip

Smartphones im Unterricht – Wollen das Schülerinnen und Schüler überhaupt?! Eine explorative Studie zum Smartphone-Einsatz an weiterführenden Schulen aus der Sicht von Schülerinnen und Schülern Artikel

In: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 31 (März), S. 107–124, 2018, ISSN: 1424-3636.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, classroom, digitalization, mobile learning, school, Smartphones, teaching

Warm, Johanna; Vettori, Oliver

Was macht Lehre „ausgezeichnet“? Merkmale und Handlungspraktiken exzellenter Lehrender aus Studierendensicht Artikel

In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13 (1), 2018, ISSN: 2219-6994.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, evidenzorientierte Qualitätsentwicklung, Exzellente Lehre, Hochschullehre, Studierendenkonzeptionen

Hahm, Sabrina; Storck, Johanna

Das Potenzial administrativer Daten für das Qualitätsmanagement an Hochschulen Artikel

In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13 (1), 2018, ISSN: 2219-6994.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Administrative Daten, datengestütztes Qualitätsmanagement, Kausalanalysen, Studienverlaufsanalysen

Wiemeyer, Josef

Die eigene Lehre erforschen – Lohnt sich der Aufwand? Artikel

In: eleed, 12 (2), 2018, ISSN: 1860-7470.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Audience-Response-Systeme, e-learning, evaluation, Forschendes Lehren, Interaktivität, Pädagogische Agenten, Selbstgesteuertes Lernen, Sportwissenschaften, Studium

Huynh, Duy; Iida, Hiroyuki

An Analysis of Winning Streak's Effects in Language Course of "Duolingo" Artikel

In: Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia, 6 (2), S. 23–29, 2017, ISSN: 2289-2192.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Duolingo, game theory, gamification, language learning

Renz, Jan; Rohloff, Tobias; Meinel, Christoph

Automatisierte Qualitätssicherung in MOOCs durch Learning Analytics Konferenzbericht

Proceedings of DeLFI and GMWWorkshops 2017, Chemnitz, Germany, September 5, 2017, 2017, ISSN: 1613-0073.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, learning analytics, massive open online courses (MOOCs), Qualitätssicherung, quality

Zollo, Fabiana; Bessi, Alessandro; Vicario, Michela Del; Scala, Antonio; Caldarelli, Guido; Shekhtman, Louis; Havlin, Shlomo; Quattrociocchi, Walter

Debunking in a world of tribes Artikel

In: PLOS ONE, 12 (7), 2017.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, echo chamber, filter bubble

Finardi, Kyria Rebeca; Leao, Roberta Gomes; Amorim, Gabriel Brito

Mobile Assisted Language Learning: Affordances and Limitations of Duolingo Artikel

In: Education and Linguistics Research, 2 (2), 2016, ISSN: 2377-1356.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Duolingo, evaluation, language learning, mobile learning

Blackler, Alethea L.; Gomez, Rafael; Popovic, Vesna; Thompson, Helen M.

Life Is Too Short to RTFM: How Users Relate to Documentation and Excess Features in Consumer Products Artikel

In: Interacting with Computers, 28 (1), S. 27–46, 2016, ISSN: 0953-5438.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, evaluation, features, Ig-Nobel-Preis, manuals, RTFM, Usability, user guides

Wu, Jason S.; Lee, Joey J.

Climate change games as tools for education and engagement Artikel

In: Nature Climate Change, 5 , S. 413–418, 2015, ISSN: 1758-6798.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, board games, Climate change education, climate literacy, games, serious games

Garcia, Ignacio

Learning a Language for Free While Translating the Web. Does Duolingo Work? Artikel

In: International Journal of English Linguistics, 3 (1), 2013, ISSN: 1923-8703.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Duolingo, language learning

Döring, Nicola

Zur Operationalisierung von Geschlecht im Fragebogen: Probleme und Lösungsansätze aus Sicht von Mess-, Umfrage-, Gender- und Queer-Theorie Artikel

In: GENDER - Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, 5 (2), S. 94–113, 2013, ISSN: 2196-4467.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Fragebogen, Gender-Theorie, Geschlecht, Messtheorie, Operationalisierung, Queer-Theorie

Schulmeister, Rolf (Hrsg.)

MOOCs – Massive Open Online Courses: Offene Bildung oder Geschäftsmodell? Sammelband

Waxmann, Münster/New York/München/Berlin, 2013, ISBN: 978-3-8309-7960-9.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, massive open online course (MOOC)

Vesselinov, Roumen; Grego, John

Duolingo Effectiveness Study Forschungsbericht

City University of New York and University of South Carolina 2012.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Duolingo, language learning

FriezeEmail, Carol; Quesenberry, Jeria L.; Kemp, Elizabeth; Velázquez, Anthony

Diversity or Difference? New Research Supports the Case for a Cultural Perspective on Women in Computing Artikel

In: Journal of Science Education and Technology, 21 (4), S. 423–439, 2011, ISSN: 1573-1839.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Computer science education, Culture, Diversity, Environment, Gender, Recruitment, Retention, Women, Women-CS fit

Kohls, Christian

E-Learning Patterns – Nutzen und Hürden des Entwurfsmuster-Ansatzes Konferenzbericht

Tagungsband der GMW-Jahrestagung 2009, Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft Waxmann, 51 , 2009, ISBN: 978-3-8309-2199-8.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Didaktische Pattern, Didaktisches Design, Muster

Haidinger, Gerald; Mitterauer, Lukas; Rimroth, Evelyne; Frischenschlager, Oskar

Lernstrategien oder strategisches Lernen? Gender-abhängige Erfolgsstrategien im Medizinstudium an der Medizinischen Universität Wien Artikel

In: Wiener klinische Wochenschrift, 120 (1-2), S. 37–45, 2007, ISSN: 1613-7671.

Abstract | Links | BibTeX | Schlagwörter: A, Gender, Geschlecht, learning strategies, Lernstrategien, medicine, Medizin, sex, strategic learning, strategisches Lernen, Studienerfolg, study success

Strecker, Dorothea

Nutzung der Schattenbibliothek Sci-Hub in Deutschland Artikel

In: LIBREAS. Library Ideas, 36 , 0000, ISSN: 1860-7950.

Links | BibTeX | Schlagwörter: A, closed access, Germany, logfile analysis, publishers, Schattenbibliothek, Sci-Hub